HomePsychologieWat is het mere exposure effect

Wat is het mere exposure effect

Het mere exposure effect is een psychologisch fenomeen dat optreedt wanneer mensen de neiging hebben een voorkeur te ontwikkelen voor dingen louter omdat ze er vertrouwd mee zijn. Deze blog gaat over het mere exposure effect en hoe het kan worden gebruikt in marketing- en reclamecampagnes.

Het mere exposure effect is een eenvoudig en krachtig fenomeen. Wanneer we iets nieuws zien, is dat opwindend en stimulerend omdat onze hersenen de nieuwigheid van de stimulus moeten verwerken. Na verloop van tijd verdwijnt die opwinding echter naarmate we vertrouwd raken met die stimuli; met als gevolg dat we ze anders verwerken dan voorheen – wat leidt tot verveling of onverschilligheid ten opzichte van dat specifieke ding.

Het mere exposure effect bij consumenten

Dit mere exposure effect is de reden waarom we na verloop van tijd steeds minder enthousiast worden over de dingen die we zien. We raken sneller gewend aan nieuwe dingen dan we ons realiseren. Als je een winkel binnengaat waar je nog nooit bent geweest, kan het overweldigend zijn met al die verschillende keuzes en opties, omdat alles nieuw, interessant en opwindend lijkt. Maar als precies dezelfde winkel vlak naast de deur in uw plaatselijke winkelcentrum geopend zou worden, zou u er waarschijnlijk niet dezelfde gevoelens bij hebben.

Het mere exposure effect is een krachtig marketinginstrument omdat mensen eerder geneigd zijn dingen te kopen die ze al vele malen eerder hebben gezien dan iets nieuws. Dit werkt minder goed voor producten of diensten die een zekere mate van betrokkenheid vereisen, zoals het kopen van een huis, het afsluiten van een levensverzekering, de aankoop van een auto, enz. Als u iets verkoopt zoals lippenstift, shampoo of zeep, zal de loutere blootstelling aan uw product ertoe leiden dat mensen het kopen. Maar als je probeert om een huis te verkopen, zal louter blootstelling niet zo goed werken, want dit is typisch iets dat op lange termijn implicaties heeft en vereist meer onderzoek alvorens een beslissing over de aankoop van een specifiek huis versus een ander

Mere exposure gebruiken voor reclame

Mere exposure biedt ons ook een geweldige mogelijkheid om in reclame te gebruiken. Als u kunt geven consumenten herhaalde blootstelling aan uw product, dienst of merk, ze zullen positieve gevoelens ontwikkelen ten opzichte van dat ding als gevolg van louter blootstelling.

Het mere exposure effect werkt op een manier dat u uw product of dienst te presenteren aan klanten meerdere malen en ze zullen uiteindelijk het ontwikkelen van positieve gevoelens ten opzichte van het – waardoor ze steeds meer geïnteresseerd. In de reclame wordt het mere exposure effect vaak gebruikt door merken die willen dat hun producten en diensten na verloop van tijd bij de consument in de smaak vallen; door hun logo te laten zien op tv-commercials, billboards en gedrukte advertenties raken mensen vertrouwd met hun merk.

Hoe lang duurt het voor de mere exposure effect een effect heeft op mensen?

Hoewel is aangetoond dat loutere blootstelling positieve gevoelens ten aanzien van een stimulans doet toenemen na herhaalde blootstelling, kan het 12-15 presentaties duren voordat er enig effect optreedt. Dus als u wilt dat uw product of dienst na verloop van tijd in de smaak valt bij uw klanten – blijf ze hetzelfde laten zien en uiteindelijk zullen ze er een soort waardering voor ontwikkelen.

Conclusie

Het mere exposure effect is een krachtig fenomeen dat marketeers en adverteerders in hun voordeel kunnen gebruiken om mensen vertrouwd te maken met hun product of dienst, waardoor ze er na verloop van tijd positieve gevoelens voor ontwikkelen. Als u wilt dat uw merk of dienst geliefd wordt bij consumenten, zal herhaalde blootstelling er uiteindelijk toe leiden dat ze datgene leuk vinden wat ze steeds weer zien.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Related